Drága buszbérlet

A lánykori nevén tömegközlekedésnek hívott közösségi közlekedés finanszírozása nem csak a városunkban, de országszerte is el van baltázva.

Ennek a levét isszuk a napokban és a következő hónapokban Nyíregyházán is. A történet a 2010-es évek elé nyúlik vissza. A még Szabolcs Volánnal 2004-ben megkötött és többször módosított Közszolgáltatási Szerződés 2012.12.31-én járt le. 2012.06.14-én kelt levelében a Szabolcs Volán jelezte, hogy 09.14-ével a szerződést felmondja, a nyíregyházi önkormányzat súlyos szerződésszegésére hivatkozva. Az önkormányzat ezt vitatta, jogszerűtlennek tartotta. De mi volt ez a súlyos szerződésszegés, amire a Szabolcs Volán hivatkozott?

"A mai napon nyilvántartott Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzatával szembeni követelésünk a Közszolgáltatási Szerződés V.I.3. alapján támogatásként:

2009. üzleti évről: 225 906 000 Ft, mely tartozás kiegyenlítésére felek ingatlan adásvételi szerződést kötöttek, azonban ezen szerződés létrejöttének, ill. hatálybalépésének feltétele, hogy a Szabolcs Volán Zrt. közgyűlése ezen szerződést jóváhagyja. A Szabolcs Volán Zrt. a 13/2011. (III.17.) KGy.sz. határozatában úgy foglalt állást, hogy ezen szerződés jóváhagyását köti ahhoz, hogy 2010. üzleti évvel összefüggésben fennálló önkormányzati tartozás készpénzben kerüljön kiegyenlítésre a Szabolcs Volán Zrt. felé.

2010. üzleti évről fennálló önkormányzati tartozás a Szabolcs Volán Zrt felé: 269 257 000.- Ft.  

2011. üzleti évről fennálló önkormányzati tartozás a Szabolcs Volán Zrt felé. 286 510 000.- Ft.  

2012. üzleti év finanszírozása, önkormányzattól támogatás igény"

Bemutatta a Szabolcs Volán Zrt. a 2012. üzleti évre vonatkozóan az önkormányzat részéről szükséges támogatás összegét 

A Szabolcs Volán Zrt. 2012. május 07-i levelében az alábbiakat közölte:

"Mint arra 2012. március 8-án az önkormányzatnak írt levelünkben nyomatékosan utaltunk, a likviditási helyzet kritikus, a helyi személyszállítás folyamatos végzéséhez folyamatos önkormányzati támogatás nélkülözhetetlen. Az önkormányzati támogatás, valamint a normatív támogatás havi ütemezését az alábbiak szerint készítettük el."
A fentiekkel összefüggésben a Szabolcs Volán Zrt. közgyűlése az alábbi határozatokat hozta: ,,21/2012. (lV.27.) Kgy. sz. határozat:
A Közgyűlés egyhangú szavazással, 2039120 igen szavazattal, tartózkodás és ellenszavazat nélkül úgy dönt, hogy felkéri a Szabolcs Volán Zrt. vezérigazgatóját, hogy a Szabolcs Volán Zrt. és Nyíregyháza Megyei Jogú Város által kötött helyi közlekedési Közszolgáltatási Szerződést mondja fel 2012. június l-én 3 hónap felmondási idővel az Önkormányzat súlyos szerződésszegése jogcímén"

kovacsek.jpg

A nyíregyházi önkormányzat ezt nem fogadta el és a 272/2012 (X.18.) határozatában megállapodás tervezetet készített a Szabolcs Volán Zrt. részére.

A 2009. évi tartozás fejében három városi ingatlant ajánlott fel a közlekedési cégnek 225 906 000.- forint értékben.

A 2010, 2011. évi tartozást 10 évre elosztva, 2013-2022 között kifizeti egyenlő részletekben.

2012. évre 200 millió forintot fizet önkormányzati támogatás címen. Feltételül szabták, hogy cserébe a Szabolcs Volán 2006.01.01 és 2011.12.31. között minden követeléséről lemond és a jövőben sem támaszt erre a időszakra újabbakat. A felajánlott 3 ingatlant, melyet el is fogadtak. Az örökösföldi buszállomás és a Sóstói úti buszforduló területeiről van szó.

Úgy érzem, a város igyekezett megoldani a helyzetet. Valami miatt a Szabolcs Volán és a jogutód ÉMKK Zrt is keményfejűnek tűnt. Annyira, hogy bírósághoz fordultak a követelés érvényesítése érdekében. A város vezetői nyugodtan ültek, bíztak a budapesti kapcsolatokban. Az ÉMKK Zrt. tulajdonosa az MNV Zrt., ami a mindenkori nemzeti fejlesztési minisztériumnak tartozik beszámolási kötelezettséggel. A helyzet 2016-ra sem oldódott meg, sőt nőtt a város tartozása. Ezért Seszták Miklós miniszterhez fordultak segítségért. Ebben nagyon bíztak a városvezetők, mert halálos nyugalommal várták a tárgyalásokat. Ha már az irányítást 2010. óta Budapestről kapják, akkor joggal bíztak a segítségben is. Hiába. Itt csak Virág elvtárs kérhet, Pelikán József csak végrehajt. Eredménytelen volt a megbeszélés Sesztákkal. Egyedül maradt a város a követeléssel. Érzésem szerint a háttérben folyhatott lobbitevékenység, de a 2018. nyarán megszületett az elsőfokú ítéletben a Nyíregyházi Törvényszék az ÉMKK Zrt-nek adott igazat.

A Nyíregyházi Törvényszék 2018. augusztus 1-jén 1 milliárd 199 millió 523 ezer forint megfizetésére kötelezte Szabolcs-Szatmár-Bereg megye egyik városi önkormányzatát egy, a város helyi buszközlekedését biztosító cég által indított perben.
A bíróság ítélete szerint a városi személyszállítást a cég hatékonyan végezte, a helyi buszjáratok működésének díját – figyelemmel a bevételekre is – megfelelően határozta meg, ugyanakkor azt az önkormányzat csak kis részben fizette meg.
Az ítélet nem jogerős.

 2018. november végén megszületett a jogerős ítélet. Nyíregyházának 1,199 milliárd forintot kell fizetnie az ÉMKK-nak 15 napon belül. Érdekesség a dologban, hogy a egy állami cég kéri egy önkormányzat pénzét. Egyik zsebből a másikba. Gondolná az ember, de úgy érzem, itt másról van szó. Ezzel az 1,2 milliárdos városi kiadással nehéz helyzetbe kerülünk. Ha a városlakók feje fölötti egyezkedésekre gondolunk, akkor most belemartak egyet Kovács Ferenc polgármesterbe. Ez nem az ő hete, itt a másik ügy.

kf3.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://nyiregyhaza2019.blog.hu/api/trackback/id/tr1814390356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Momentum Nyíregyháza

Nyíregyházát érintő lapszemle, kiemelt hírek. A neten fellelhető, városunkkal kapcsolatos, helyben elhallgatott hírek.

Kategóriák